Cliënt- en verwantenportaal Caren

Vanaf 1 november 2024 werken we bij Vecht en IJssel met een nieuw elektronisch cliëntendossier (ECD) in ONS. Met de introductie van ONS introduceren we ook een nieuw cliënt- en verwantenportaal genaamd Caren.

Waarom ONS? 

Met ONS kunnen onze collega’s sneller en eenvoudiger rapporteren en plannen. Daarnaast is het mogelijk om nog beter samen te werken en informatie te delen, omdat we allemaal in één systeem werken. Alle informatie over een cliënt staat nu op één plek. Cliënten, familie en verwanten kunnen, via Caren, meelezen en meekijken in het zorgdossier. 

Wat is Caren?

Caren is het cliënten- en verwantenportaal waarmee we binnen Vecht en IJssel werken om alle informatie over de zorg te delen.

“Caren is een digitale gezondheidsomgeving en geeft u inzage in en controle over uw eigen gezondheid, of die van uw verwanten. Caren helpt u ook met het organiseren van zorg en maakt het mogelijk om informatie te delen en taken te plannen rondom uw zorgsituatie. U bepaalt zelf met wie u uw gegevens wilt delen en of u Caren wilt koppelen met de professionele zorg.” 

(Bron: www.caren.nl).

Via Caren kunt u 24 uur per dag via het internet bij uw persoonlijke zorginformatie (het zorgplan). Het is veilig, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Wat biedt Caren?

In de folders hieronder vindt u meer informatie over wat Caren voor u kan betekenen.

In de folders staat ook de berichtenfunctie van Caren genoemd. We maken hier op dit moment nog geen gebruik van. In de toekomst zal deze functie binnen het verwantenportaal van Vecht en IJssel beschikbaar komen. In dat geval zullen wij u hierover informeren.

Alleen of samen

Vanaf 1 november 2024 kunt u als cliënt of wettelijk vertegenwoordiger meelezen in de zorgplannen en rapportages. U bepaalt zelf met wie u de zorginformatie verder nog deelt. 

U kunt bijvoorbeeld familieleden en mensen die betrokken zijn bij uw zorg toegang geven tot uw dossier in Caren. U kiest zelf met wie u uw gegevens en zorginformatie deelt en wat zij kunnen zien. Zo kunt u samen afspraken maken, maar ook de zorgtaken verdelen.

Daarnaast kunt u ervoor kiezen om uw zorgplan in Caren zelf te beheren, maar u kunt ook uw familie of een andere vertrouwenspersoon vragen om dit te doen. 

Hoe krijg ik toegang tot Caren?

Bent u cliënt, een vertegenwoordiger van een cliënt of een verwant? Dan kunt u gebruik maken van Caren.

Hiervoor heeft u een apparaat nodig met toegang tot internet, zoals een tablet, laptop of mobiele telefoon. Op www.carenzorgt.nl kunt u een account aanmaken. Bij aanvang is dit account leeg. U kunt zelf kiezen welke zorgverleners u aan het account koppelt, om zo inzicht te krijgen in uw zorgdossier en de zorgplanning.


Hoe maak ik een account aan?

Ga hiervoor naar de website van Caren, klik op de knop ‘account aanmaken’ en volg de stappen. Gebruik hiervoor uw eigen naam en e-mailadres. Binnen het account kunt u vervolgens de zorgpagina koppelen. Met de code in de uitnodigingsbrief wordt de zorgpagina van een cliënt verbonden met het zorgdossier van Vecht en IJssel.

Let op: Bevestig het account via de e-mail die u van Caren heeft ontvangen.


Heeft u hulp nodig?

Wanneer u vragen heeft over het gebruik van Caren, dan kunt u hiervoor terecht bij Caren zelf. Op de website vindt u een handige kennisbank. Daarnaast kunt u contact opnemen met de helpdesk van Caren via info@carenzorgt.nl


Top